Potřebuji draslík, hořčík a nebo vápník v iontovém nápoji?

02.08.2023

Sodík je hlavním elektrolytem který ztrácíme potem a právě na tento elektrolyt by se měl každý sportovec zaměřit při rozhodování, který sportovní nápoj použít k hydrataci.

Ale co jiné elektrolyty, které se často zmiňují, jako je draslík, hořčík a vápník, jak důležité jsou?

Všechny tři z nich ztrácíme také potem, jen v mnohem menším množství než sodík, jak zde probereme...

Pokud jde o další elektrolyty, jako je draslík, hořčík a vápník, sportovci se zdají být méně jistí ohledně toho, co by měli během aktivity užívat nebo konzumovat. 

Draslík, hořčík a vápník rozhodně stojí za zmínku. Stejně tak jako sodík je totiž ztrácíme potem. 

Několik studií (další zde, zde a zde) se snažilo určit, kolik z každého elektrolytu ztrácíme potem. Ačkoliv se čísla u každého jedince lišila (pravděpodobně kvůli rozdílným technikám odběru vzorků, místům odběru, časování a podmínkám), studie se obecně shodují v tom, že ztráty draslíku, hořčíku a vápníku jsou zcela minimální (pozn. u zdravých jedinců).

Zjištěné průměrné hodnody ztrát jsou následující:

  • Draslík: 200 mg na litr potu
  • Vápník: 20 mg na litr potu
  • Hořčík: 12 mg na litr potu

V případě draslíku, hořčíku a vápníku se tedy jedná o prakticky zanedbatelné ztráty v porovnání se ztrátami sodíku (pozn. ztráty sodík potem v populaci od 200 mg do 2200 mg na litr potu).

Iontmax Hydrodrink byl navržen tak, aby tyto ztráty zcela a bezpečně pokrýval. Každý náš HydroDrink (připravený dle návodu 20g/500ml) obsahuje v jednom litru nápoje 250 mg draslíku, 48 mg vápníku a 24 mg hořčíku.

Draslík

Tento článek obsahuje přeložené a převzaté části z článku "Do you need potassium, magnesium and calcium in your sports drink?" publikovaného na webu https://www.precisionhydration.com/. Překlad byl proveden (Jakub Sklenář, 2023) a byl upraven pro účely tohoto článku. Původní článek je k dispozici na https://www.precisionhydration.com/performance-advice/hydration/sports-drink-minor-electrolytes/.